Gra o siebie


Informuje, ekscytuje, inspiruje, a ponadto obdarzony jest dobrym poczuciem humoru, to cechy sportowców dobrze zakolegowanych z mediami społecznościowymi. Na Facebooku, Twitterze, Instagramie skracają dystans i określają sposób komunikacji z fanami. Równolegle wykazują się determinacją i zaangażowaniem w nieustannym rozwoju edukacyjnym. Nie wszyscy jednak podążają konsekwentnie do drzwi za którymi czekają laury, szampany, czerwone dywany i życie po sportowej rywalizacji. Sport, zawody, kariera a co potem? 9 i 10 maja podczas Sport Managment Days na Uniwersytecie Warszawskim przedstawiono panoramę istotnych zagadnień dla odpowiedniego zarządzania karierą przez sportowców.

Wygrana jest konsekwencją odpowiedniego przygotowania fizycznego i mentalnego do zawodów. Jednak czy bez odpowiedniej reklamy możemy spowodować, że nasz sukces dotrze do wielu odbiorców? Nie. Mark Twain zwykł mawiać: Wiele rzecz małych stało się wielkimi, tylko dzięki odpowiedniej reklamie… Podczas dwóch dni konferencji Sport Management Days w murach Uniwersytetu Warszawskiego zorganizowanej przez koło naukowe Wydziału Zarządzania Get Ready praktycy sportu dzielili się wiedzą na każdym etapie rozwoju kariery sportowców. Poczynając od małych brzdąców, a kończąc na w pełni świadomych sportowcach, którzy w portfolio mogą wpisać nie tylko triumfy na stadionach, halach czy skoczniach, ale także sukcesy na niwie biznesu.

Od lewej: Zygfryd Kuchta, Magdalena Urbańska i Kacper Lachowicz, Fot. Get Ready

Sport ma być zabawą na wstępnych etapach kariery, jeśli chcemy wychować olimpijczyka. Bowiem dzieci mają tylko połknąć bakcyla sportu. Kacper Lachowicz – organizator KACPA CHALLENGE i współprowadzący „Marcin Gortat CAMP”, Magdalena Urbańska – Dyrektor departamentu Grassroots w Polskim Związku Piłki Nożnej i koordynator projektu „Z podwórka na stadion o Puchar Tymbarku” oraz Zygfryd Kuchta – były piłkarz ręczny, brązowy medalista olimpijski z igrzysk w Montrealu z 1976 r., a obecnie wiceprezes Zarządu ds. Szkolenia sportowego w Związku Polskiej Piłki Ręcznej byli zgodni co do kwestii czy świat sportu należy do dzieci? Tak, bo sport żyje emocjami i jest kombinacją rozrywki, pasji i nieprzewidywalności, a przecież często ruchów i postępowań młodych ludzi nie jesteśmy w stanie, nie tyle zrozumieć, co przewidzieć w odpowiednim, szybkim czasie. Te emocje nie giną wraz z wiekiem. Jednak z upływającym czasem, wszak wyglądając młodo starzejemy się szybko, dbamy o edukację. To ona jest dozwolonym dopingiem przy współzawodnictwie na sportowych arenach. O ile projekty takie jak: „Z podwórka na stadion o Puchar Tymbarku” czy „Marcin Gortat CAMP” są promocją zdrowego stylu życia i mają na celu upowszechnienie ruchu wśród dzieci (43% osób do 15. roku życia nie rusza się) to takie inicjatywy jak FIFPro Online Academy czy WSZiC stanowią wartość dodaną do wykształcenia sportowca. Krótko mówiąc to studia bazujące na nauce w formie e-learningu. FIFPro Online Academy skierowane jest głównie do piłkarzy, a WSZiC czyli Wyższa Szkoła Zarządzania i Coachingu kieruje studia do wszystkich, podczas których na kierunku: Sport, wybieramy jedną z trzech specjalności: zarządzanie organizacją sportową, zarządzanie zespołem sportowym i kompletny rozwój młodego zawodnika.

Powstawanie elastycznych kierunków studiów ma na celu umożliwienie poprowadzenie kariery sportowca „dwutorowo”. W maju 2013 roku, gdy ministrem Sportu i Turystyki była Joanna Mucha, to na posiedzeniu Rady Unii Europejskiej ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu podnoszono kwestie wypracowania działań systemowych w obszarze kariery dwutorowej zawodników. Konkluzje zawarte na Radzie stały się podstawą w tworzeniu narodowych programów rozwoju kariery dwutorowej. Ministerstwo Sportu i Turystyki opracowało program na lata 2014-2017 dotyczący tworzenia warunków dla zawodników do łączenia szkolenia sportowego z edukacją lub/i pracą. Podczas Sport Managment Days obecny na sali Grzegorz Botwina, Asystent Podsekretarza Stanu w MSiT podkreślił jak bardzo różnego rodzaju związki sportowe czy organizacje nie są w stanie podjąć się projektu na który pierwotnie przeznaczono 5 mln złotych. O szczegółach naszemu portalowi opowiada Grzegorz Botwina:

Dotychczas, pomimo trzykrotnego ogłaszania konkursu przez Ministra Sportu i Turystyki nie udało się wybrać jednostki, która samodzielnie lub jako konsorcjum mogłaby realizować w latach 2015-2017 zadanie pn. Upowszechnianie kariery dwutorowej sportowców. Podmioty uczestniczące w ogłoszonych przez resort konkursach nie spełniały warunków formalnych, a wyniki jednostkowych ocen merytorycznych ofert nie pozwalały na ich rekomendację i dokonanie wyboru realizatora zadania.

W 2016 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad utworzeniem rozwiązania systemowego polegającego na współpracy MSiT, MNiSW oraz MRPiPS w zakresie kariery dwutorowej sportowców.

Sukces całej dyscypliny nie zawsze zależy od jednego czy kilku medali na mistrzowskich zawodach. We Francji jest 520 tys. zarejestrowanych ludzi, którzy grają w piłkę ręczną. W Polsce 20 tys. – ubolewał na konferencji Zygfryd Kuchta. Stworzenie 16. ośrodków dla chłopców i 16. ośrodków dla dziewczyn w każdym mieście wojewódzkim ma zachęcić dzieciaki do handballa. Na razie 6 tys. zaangażowało się w ręczną. To na wczesnym, szkolnym etapie toczy się już gra o siebie, potem przychodzi kariera połączona lub nie z edukacją i odpowiednią reklamą i dbaniem o wizerunek w social media.

Piotr Glinkowski, Fot.: Get Ready

To o tym ostatnim przekonywał Piotr Glinkowski, dyrektor największej agencji zajmującej się marketingiem sportowym i zintegrowanym w Polsce – Arskom Group. Po co social media sportowcom? Dzięki temu realizują następujące cele: tworzą więzi z kibicami, docierają do nowych odbiorców, informują, pokazują drugą twarz, zaczynają zarabiać na prowadzeniu odpowiedniego kanału komunikacji w Internecie oraz pokazują jak działają pozasportowo.

Równolegle z trwaniem konferencji Sport Managment Days Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 1 000 000 zł dofinansowania w dodatkowym naborze w ramach programu „Sport Wszystkich Dzieci” w zakresie zadania „Wspieranie organizacji imprez sportowych dla dzieci i młodzieży”. Jak informuje ministerstwo: głównymi celami programu są: upowszechnianie postaw sportowych, społecznych i zdrowotnych wśród dzieci i młodzieży, ułatwienie dostępu do zajęć sportowych na terenach zaniedbanych oraz zachęcanie młodych osób do aktywności fizycznej i obniżanie progu wiekowego uczestnictwa w sporcie. Sport powinien łączyć się z edukacją, bo w końcu: „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”…



Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password